Tuesday 24 January 2012



Just want to share (n_n)


Ada seorang akak berkata, “kamu perlu yakin dan percaya dgn rahmat Allah”. Kata-kata tu mmg benar krn saya mendapat rezeki yg tidak disangka-sangka. Alhamdulillah, saya dpt memasuki sebuah pusat pengajian dengan menggunakan result trial.saya mmg x sangka saya dpt sbb result saya hanya cukup-cukup makan. Mse trial spm, sya mmg bersungguh-sungguh utk mndpt yg terbaik. Tp apa yg sya usaha x mncukupi lg utk mndpt straight A’s. semua prkara ada hikmahnya.(n_n) dengan result tu, sya mohon utk fast track dan sya apply utk course  yg sesuai dgn result trial.jd, sya ambl course business information system(BIS). Mst jrg dgr kn course tu?huhu..sya dulu pun jrg dgr ttg course tu. Tp sya apply je course tu sbb klu pilih course yg x sesuai dgn result trial sya, alamtnya mmg sya x dpt utk fast track dan sia-sia sajalah sya isi borg.huhu. tp sya amat berterima kt cikgu2 saya sbb bnyk mgjr dan membantu saya.(n_n)


Pada 18 Jan 2012, saya mndftr di tmpt pengjian yg saya dftr.mse tu mmg saya cuak sbb mcm x ready lg utk msuk u. kwn2 ade yg dh msuk dan ade yg x. rse mcm kekok plak sbb msuk awl. Org lain tgh cuti tp saya dh kena bljr.huhu..sbnrnya ada hkmh di sblk semua ni. Org yg msuk awl u mgkn dia x brp sesuai dok kt rmh pd jgka masa yg lma.mgkn klu dia dok rmh pd jgka msa yg lme, dia bnyk wat slh pd org lain. Cthnya mcm lawan ckp mak ayh ke, atau x istiqamah dgn ibadah, atau selalu bergaduh dgn adk brdk. Tp yg xdpt msuk u mggnkn result trial, mgkn dia sesuai tggl di rmh pd jgka mse yg lme. Cthnya, dia mnjd ank yg baik, atau dia mempunyai peluang utk bermesra dgn keluarga krn mgkn dia akn mngglkan family dlm jgka mse yg lme utk bljr slps dpt result spm. Sbnrnya xda beza yg masuk awl atau x. semua org ada rezeki  masing-masing. Tidak perlu berasa sedih atau iri hati. Allah akan memberi nikmat trbaik kpd hambaNya slagi  hambaNya mentaati perintahNya.



Course BIS bidang yg mncbr wat sya krn kta akan bljr system pengkomputeran seperti programming, cording dll. Sya dhlah x brp reti. Tp saya akn berusaha shabis baik (n_n) fighting!fighting! insyaAllah boleh. Doakan saya ya.
Selama lima hri di sini(minggu orientasi), sya menimba plbgai pglmn. Saya dpt tinggal di hostel yg dinamakn village 5. Spttnya village 5 tu adlh utk akak-akak senior final year. Tp ade bbrp student intake jan ni yg tggl di c-tu sbb x cukup tmpt di village 2. Saya terkezzzut juga sbb village tu jauh utk ke dewan. Kami terpaksa berjalan 20-30 minit utk ke sna. Tp ada hikmahnya. Spnjg prjlnn kami dpt mghbskan bacaan al-mathurat dan sempat berzikir. Rupa-rupanya inilah Allah ttpkn kami tggl di c-tu spya kami dapat melakukan ibadh smasa berjalan.(n_n)





Kt sna kena speaking..huhu..saya x brp sgt utk speak in English. But I’ll try.(n_n) mncbr sbnrnya khdpn kt u. Alhamdulillah, sya mndpt tmpt pengajian yg x terdedah sgt dgn gejala social. Kt c-ni agamanya kuat. Jadi, kehidupan Islam yg sbnr dipentingkan. Student rajin solat berjemaah di masjid, wat usrah, wat program2 Islam. Dgn suasana begini, sya rasa bersyukur sgt krn ada org yg membantu membimbing sya di c-ni. Mgkn inilah faktor mrk Berjaya dlm khdpn. Pemimpin kt c-ni sgt berkaliber. Kbnyknn pemimpin adalah orang yg mementingkan agama. Saya sgt terkejut mlht keadaan ini krn gmbrn saya ttg khdpn di u yg x brp elok sbnrnya adlh salah. Mrk bukan saja excel in academic, but in religion too. Saya berharap saya dpt mencontohi mrk dgn memperbaiki diri saya(n_n).
saya akan sambung lg mgenai khdpn di tmpt pgjian ini spya dpt dijdikan panduan dan iktibar kpd semua (n_n)




No comments:

Post a Comment